Pendidikan inklusif bermaksud,
semua murid ke sekolah dan dialu-alukan oleh sekolah untuk menyertai kelas
perdana yang mengandungi murid sebaya dan disokong untuk belajar, menyumbang
dan melibatkan diri dalam semua aspek kehidupan di sekolah tersebut. Inclusion dalam
pendidikan ialah satu pendekatan untuk mendidik murid-murid berkeperluan khas,
iaitu mereka melibatkan diri sepenuhnya dalam semua aktiviti yang dijalankan
sama ada di dalam atau luar bilik darjah.
Tahun |
Huraian |
1893 |
Sekolah-sekolah khas dibina untuk
kanak-kanak buta dan pekak. |
1899 |
Sekolah-sekolah khas ditubuhkan untuk
memberikan pendidikan kepada kanak-kanak kurang upaya fizikal. |
1945 |
League of Nations menerima pakai Universal Declaration of Human Rights. Dalam bidang
pendidikan, Artikel 26 dalam deklarasi tersebut menyatakan hak setiap rakyat
kepada pendidikan yang sesuai tanpa mengambil kira jantina, bangsa, warna dan
agama. |
1958 |
Kongres Amerika Syarikat meluluskan dua undangundang: PL 85-905
(membenarkan perkhidmatan untuk perfileman untuk orang pekak) dan PL85-926
(menyokong latihan guru untuk kanak-kanak yang mengalami kecacatan mental). |
1978 |
Laporan Warnock telah terhasil. Laporan ini menyatakan semua murid
perlu diajar dalam arus perdana. Mereka tidak seharusnya dididik secara
berasingan. |
1990 |
World Conference on Education for All mencabar paradigma pendidikan
sedia ada yang melihat ramai kanak-kanak seluruh dunia dieksklusifkan
daripada akses kepada pendidikan yang sesuai dengan kanakkanak tersebut.
Program dan pedagogi tersebut akan membenarkan semua murid akses kepada
pendidikan, tanpa mengira kumpulan etnik, agama, jantina, latar belakang
sosioekonomi atau kebolehan. |
1994 |
Pernyataan Salamanca (UNESCO, 1994) melanjutkan konsep ini dengan
mempromosikan idea bahawa semua murid sepatutnya menerima pendidikan di dalam
kelas perdana dalam sekolah-sekolah tempatan atau sekolah yang berdekatan
dengan tempat tinggal mereka. |
2007 |
Department of Education and Science (DES) mengeluarkan suatu garis
panduan bernama Post Primary Guidelines for Inclusion (DES, 2007). Garis
panduan ini diperakukan pendekatannya oleh seluruh sekolah ke arah inklusif
(whole–school approach to inclusion). Garis panduan ini membekalkan panduan
berguna tentang peranan, tanggungjawab dan kolaborasi kakitangan dan personal
untuk pendidikan inklusif serta strategi amalan terbaik di dalam bilik darjah
untuk individu murid/pelajar. |