Total Pageviews (Ginumu sinumuang/minintong)

MPU3122: HUBUNGAN ETNIK- Dampak Dasar Pecah dan Perintah, Matlamat DEB, dan Kebebasan Beragama Terhadap Perpaduan Etnik di Malaysia

Dampak Dasar Pecah dan Perintah, Matlamat DEB, dan Kebebasan Beragama Terhadap Perpaduan Etnik di Malaysia 

1.0 PENGENALAN

Perpaduan di Malaysia merujuk kepada kehidupan harmoni dan kebersamaan antara pelbagai kumpulan etnik, agama, dan budaya yang wujud dalam masyarakat Malaysia. Malaysia merupakan sebuah negara multietnik yang terdiri daripada tiga kumpulan utama iaitu Melayu, Cina dan India, serta pebagai etnik dan agama lain seperti Orang Asli dan kaum-kaum Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Perduan adalah salah satu aspek penting dalam pembentukan negara Malaysia. Sejak kemerdekaannya pada tahun 1957, kerajaan Malaysia telah mengambil pelbagai langkah untuk memastikan perpaduan dan keharmonian di kalangan masyarakatnya terjaga.  

2.0 KESAN POSITIF DAN NEGATIF DASAR PECAH DAN PERINTAH PADA ZAMAN KOLONIAL INGGERIS TERHADAP PERPADUAN ETNIK DI MALAYSIA

2.1 Kesan Positif Dasar Pecah Dan Perintah Pada Zaman Kolonial Inggeris Terhadap Perpaduan Etnik di Malaysia

Kesan positif bagi dasar pecah dan perintah terhadap perpaduan etnik ialah, membantu mengekalkan identiti dan budaya kaum di Malaysia. Identiti dan budaya ini sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting dalam menyatupadukan rakyat Malaysia pada masa kini. Contohnya, menurut Mahdi et. al. (2021) identiti kaum di Malaysia telah digunakan di dalam animasi Upin & Ipin bagi menghasilkan cerita yang memaparkan elemen keharmonian, kerjasama, perpaduan dan kesejahteraan kaum-kaum di Malaysia. Buktinya, hampir semua siri animasi dan filem Upin & Ipin banyak menggunakan watak berbangsa Melayu, Cina dan India di dalamnya seperti yang boleh dilihat dalam gambar 1 di bawah. Perkara ini jelas memberikan impak yang positif kepada perpaduan kaum kerana animasi Upin & Ipin merupakan salah satu animasi Malaysia yang digemari oleh kanak-kanak di negara kita.

Gambar 1: Animasi Upin & Ipin yang menggunakan watak berbilang bangsa

Sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_episod_Upin_%26_Ipin

 

2.1 Kesan Negatif Dasar Pecah Dan Perintah Pada Zaman Kolonial Inggeris Terhadap Perpaduan Etnik di Malaysia

Kesan negatif dasar pecah dan perintah terhadap perpaduan etnik pula ialah, menurut Qian et. al. (2021), dasar ini telah mengakibatkan jurang ekonomi dan sosial dalam kalangan kaum di Malaysia. Perkara ini dilakukan bagi menyekat sebarang proses perpaduan yang berpotensi menentang British pada waktu itu. Perasaan tidak puas hati, persaingan ekonomi yang tidak sihat, dan jurang pendapatan yang berbeza menyebabkan setiap kaum mencemburui antara satu sama lain. Contohnya, Orang melayu mencemburui kemewahan dan kejayaan orang Cina dan orang India mencemburui kelebihan orang Melayu yang mendapat peluang perkhidmatan dalam sektor pentabiran. Selain itu, menurut, Tajari et. al. (2022), kajian mendapati sikap prejudis dan polarisasi dikesan dalam kalangan mahasiswa universiti. Perkara ini memberikan impak negatif kepada perpaduan etnik di Malaysia kerana generasi muda memainkan peranan penting bagi keharmonian negara.

3.0 MATLAMAT DEB BAGI MENCAPAI PERPADUAN NEGARA YANG DILAKSANAKAN MELALUI STRATEGI SERAMPANG DUA MATA

Menurut Esa et. al. (2022), Dasar Ekonomi Baru (DEB) diwujudkan bagi mencapai perpaduan negara dengan merangka semula ketidakseimbangan sosio-ekonomi di Malaysia agar peristiwa 13 Mei 1969 tidak terulang kembali melalui strategi serampang dua mata seperti pertama, mengurangkan dan akhirnya membasmi kemiskinan dengan meningkatkan pendapatan dan menambah peluang pekerjaan untuk rakyat tanpa mengira kaum. Contohnya, kerajaan telah memberikan keutamaan kepada golongan miskin bagi mendapatkan pelbagai jenis bantuan seperti bantuan subsidi baja, biasiswa, buku teks, makanan tambahan seperti RMT kepada kanak-kanak di sekolah.

            Seterusnya, mempercepatkan proses penyusunan semula ekonomi negara dengan memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi agar dapat mengurang dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi. Antara usaha kerajaan dalam menghapuskan pengenalan kaum mengikuti fungsi ekonomi ini ialah, mewujudkan undang-undang dan dasar pelarangan diskriminasi berdasarkan kaum. Contohnya, apa yang terdapat dalam Perkara 8 Perlembagaan Perseketuan Malaysia yang menyatakan semua rakyat Malaysia berhak untuk memperoleh kesamarataan dalam bidang kerja, pendidikan dan perumahan. Dengan ini diharapkan fungsi ekonomi berdasarkan kaum dapat diperbaiki agar interaksi masyarakat Malaysia akan lebih baik. Hal ini kerana, interaksi antara kaum merupakan kunci untuk mewujudkan suasana harmoni dan saling menghormati dalam kalangan rakyat Malaysia.

            Kesimpulanya, pelaksanaan DEB ini membantu mewujudkan peluang pekerjaan kepada semua golongan, memperbaiki jurang pendapatan antara semua kaum dan antara kawasan bandar dan luar bandar, serta memperbaiki taraf hidup rakyat melalui kemudahan infrastruktur, latihan, pelajaran, kesihatan, dan lain-lain.

3.0 KEBEBASAN BERAGAMA DI MALAYSIA SEBAGAIMANA YANG DIPERUNTUKKAN OLEH PERLEMBAGAAN MENYUMBANG KE ARAH PERPADUAN KAUM

Kebebasan beragama di Malaysia adalah tertakluk kepada perlembangaan Malaysia. Walaupun agama islam diiktiraf sebagai agama perseketuan seperti yang ada dalam “Perkara 3 Perlembagaan Perseketuan”, agama lain masih bebas untuk dianuti sama seperti yang diperuntukkan dalam “Perkara 11 Perlembagaan Perseketuan”. Hal ini kerana, kebebasan bergama merupakan salah saru hak asasi yang fundamental kepada manusia sejagat. Kebebasan beragama di Malaysia memainkan peranan penting dalam memupuk perpaduan masyarakat. Dengan penghasilan perlembagaan, kerajaan Malaysia telah berjaya meningkatkan toleransi dan perpaduan dalam negara kita seperti di bawah.

            Pertama, meningkatkan nilai menghormati kepercayaan dan agama orang lain. Menurut Amri Baharuddin (2012), kebebasan beragama di Malaysia membolehkan seseorang untuk menganuti agama mereka mereka sendiri asalkan tidak menggangu agama orang lain. Perkara Ini termasuklah dengan tempat ibadah, dan perayaan keagamaan lainnya. Dengan ini, hasrat kita untuk hidup secara harmoni walaupun dengan kepercayaan yang berbeza pasti akan dapat dicapai sekiranya nilai saling menghormati perpezaan ini dapat ditanamkan ke dalam diri setiap masyarakat di Malaysia. Bagi mereka yang sengaja melakukan tindakan atau membuat pernyataan yang merendahkan, menghina, atau memprovokasi kelompok agama lain dianggap melanggar undang-undang yang boleh mengakibatkan mereka didenda atau dipenjara.

            Seterusnya, kebebasan beragama memberikan ruang kepada setiap individu di Malaysia untuk mempelajari agama mengikut keyakinan mereka sendiri dan agama orang lain. Menurut Albab (2019), tidak ada agama yang mengajarkan kita untuk melakukan kejahatan. Setiap agama mempunyai persamaan yang baik seperti mengajarkan tentang cinta kasih, kasih sayang, pengorbanan, saling menghormati dan banyak lagi yang membawa kita ke arah kebaikan. Perkara ini menyumbang kepada pemahaman yang lebih mendalam terhadap agama sendiri dan agama orang lain. Hal ini jelas membantu dalam mengurangkan stereotaip dan prasangka negatif antara agama. Sehubungan dengan itu, pengetahuan yang dipelajari juga dapat digunakan untuk memupuk perpaduan dan kesepaduan dalam masyarakat.

            Di samping itu, kebebasan beragama ini juga dapat mengelakkan ketegangan antaragama. Jika tiada kebebasan beragama diberikan di Malaysia, rasa tidak puas hati dalam kalangan penganut agama lain pasti akan timbul. Rasa tidak puas hati di Malaysia terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu, Cina dan India sudah ada sejak dulu lagi. Perkara ini disebabkan oleh wujudnya perbezaan kepercayaan dan agama yang mereka anuti. Contonya, menurut Ashaari & Khushairi (2019), terdapat persepsi di mana jika seseorang memeluk agama islam bermakna mereka akan masuk melayu, walaupun sebenarnya agama dan bangsa itu merupakan dua perkara yang berbeza. Oleh itu, dengan adanya kebebasan beragama dalam perlembagaan perseketuan mampu mengubah pandangan dan pemikiran yang lebih terbuka untuk menerima agama lain di dalam masyarakat serta menganggap perpezaan ini sebagai keunikan yang ada di Malaysia.

4.0 CABARAN DAN USAHA DALAM PEMBENTUKAN MASYARAKAT BERINTERGRASI DI MALAYSIA

            4.1 Cabaran Dalam Pembentukan Masyarakat Berintegrasi

Antara cabaran yang dihadapi oleh negara Malaysia dalam membentuk masyarakat yang berintegrasi pada masa kini ialah perkembangan teknologi yang sangat pesat terutamanya media sosial. Media sosial telah menjadi platfom yang sangat mudah untuk digunakan bagi menyebarkan sesebuah perkara atau kenyataan. Kemajuan inilah yang sebenarnya memberi kebimbangan kepada kita kerana jika media sosial disalahgunakan, ia boleh mengakibatkan salah faham dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Hal ini dibuktikan dalam Ahmad (2022), yang menyatakan isu penghinaan agama di media sosial semakin membimbangkan negara kita. Hal ini kerana, dengan wujudnya platform seperti Tiktok, Facebook, Youtube yang mana setiap individu di Malaysia boleh mengaksesnya, dan menyebarkan kebencian, mengeluarkan kata-kata yang sensetif berkaitan agama atau kepercayaan bagi kepentingan peripadi atau politik dengan sangat mudah dan pantas.

            Seterusnya, hak kebebasan bersuara yang disalahgunakan. Menurut Ahmad (2022), pengamalan hak ini boleh berlaku melalui penulisan, penerbitan, ucapan awam, lukisan dan sebagainya. Hak-hak ini tidak bersifat mutlak kerana tertakluk kepada had-had tertentu atas beberapa sebab seperti ketentraman awam dan prinsip moral. Walaupun telah dijelaskan di dalam perkara 10 “kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan” ramai masyarakat Malaysia yang masih melanggar perkara ini terutamanya semasa memberi komen atau maklum balas sensitif di dalam media sosial yang boleh menyebabkan salah faham dan pergaduhan dalam kalangan masyarakat Malaysia.

            4.2 Usaha Dalam Pembentukan Masyarakat Berintegrasi

Kemudian kita lihat pula antara usaha yang telah dilakukan ialah dengan penubuhan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) melalui jabatan perpaduan negara dan integrasi nasional (JPNIN) bagi menguruskan masyarakat majmuk. Menurut, Jusoh (2022), KRT ditubuhkan bagi memelihara, menambah baik, dan memperkukuh perpaduan rakyat dan integrasi nasional selaras dengan dasar pembangunan negara berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara. Pertubuhan ini sangat penting bagi memupuk semangat kerjasama dan saling membantu dalam masyarakat yang berbilang kaum. Oleh itu, ia dianggap sebagai tapak integrasi kerana menjadi titik pertemuan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

            Seterusnya, antara usaha yang paling berkesan ialah, strategi penggunaan bahasa kebangsaan sebagai alat untuk memupuk perpaduan. Penggunaan satu bahasa iaitu Bahasa Melayu ini membolehkan pelbagai kaum dan keturunan berkomunikasi antara satu sama lain dengan lebih baik. Menurut Mohamed (2019), Bahasa Melayu dipilih sebagai bahasa kebangsaan kerana ia merupakan bahasa terawal yang digunakan di Tanah Melayu dan mempunyai jumlah penutur terbanyak. Dengan ini, Bahasa Melayu diharap dapat menjadi agen pemupukan perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang etnik dan bangsa yang ada di Malaysia.

            Di samping itu, usaha dalam membentuk integrasi perpaduan ini juga dalam dilihat dalam penganjuran sukan di Malaysia. Contohnya, setiap kali Malaysia bertarung di medan antarabangsa, tidak kira bola sepak, badminton, atau olahraga rakyat dari pelbagai bangsa bersatu memberikan sokongan padu kepada atlet negara. Contohnya, seperti yang terdapat dalam keratan akhbar 1 di bawah. Perkara ini jelas membuktikan yang mana sukan mampu mengintegrasikan masyarakat yang berbilang kaum di negara kita. Menurut Mohamed Zaki & Abd. Gapar (2020), pembentukan integrasi melalui sukan ini sudah ada sejak lama seperti yang dikatakan sendiri oleh Perdana Menteri Malaysia Kedua, Tun Abdul Razak dalam ucapannya ketika merasmikan Majlis Sukan Negara pada tahun 1972 yang berbunyi: “The founding of this Council proved the serious attention by government towards sport as one of the tools for the nation’s development and unity”. 

Keratan akhbar 1: Sukan mampu satukan masyarakat

Sumber: (Issahak & Mat Arif, 2018)

5.0 KESIMPULAN

Kesimpulannya, negara kita telah mengambil pelbagai langkah dan usaha bagi mengatasi masalah perpaduan seperti DEB dan penubuhan pelbagai persatuan penyatu bangsa. Walaubagaimanapun masih terdapat ruang untuk memperbaikinya. Salah satu cabaran utama dalam mencapai perpaduan di Malaysia ialah perbezaan etnik dan budaya, agama dan kepercayaan, dan jurang ekonomi dan sosial antara masyarakat. Oleh itu, usaha yang berterusan dan holistik dalam menangani cabaran sosial, ekonomi, budaya dan agama sangatlah penting demi membentuk sebuah negara yang bersatu padu dan maju.


 

RUJUKAN

 

Ahmad, N. M. (2022). Penghinaan Terhadap Agama dan Konsep Kebebasan Bersuara: Analisis daripada Perspektif Islam dan Undang-Undang Di Malaysia.

Albab, A. U. (2019). Interpretasi Dialog Antar Agama Dalam Berbagai Prespektif. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya2(1), 22-34.

Amri Baharuddin, S. (2012). Modul Hubungan Etnik (edisi kedua). Institut Kajian Etnik.

Ashaari, M. F., & Khushairi, M. A. R. (2019). Isu-isu agama dalam hubungan antara kaum di Malaysia 1980-2005. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences (e-ISSN: 2600-9080)2(1), 87-98.

Esa, M. S., Othman, I. W., Sharif, S. D., & Hamid, J. A. (2022). Menyingkap Sejarah Awal Dasar Ekonomi Baru: Pemacu Kepada Usaha Kelestarian Negara Bangsa. Journal of Islamic7(47), 338-349.

Issahak, M. A., & Mat Arif, Z. (2018, September 11). Sukan mampu satukan masyarakat. Berita Harian. https://www.bharian.com.my/sukan/lain-lain/2018/09/472537/sukan-mampu-satukan-masyarakat-syed-saddiq

Jusoh, L. M., & Embong, Z. (2022). Aktiviti Kawasan Rukun Tetangga Sebagai Tapak Integrasi. Proceeding of International Conference on Ummah 2022.

Mahdi, M. S., Yunos, Y., & Yusoff, M. Y. M. (2021). Strategi pemantapan perpaduan menerusi animasi Upin & Ipin (Strategy to strengthen unity through Upin & Ipin animation). Geografia17(2).

Mohamed Zaki, N., & Abd. Gapar, M. H. (2020). Budaya Kepenyokongan Sukan Bola Sepak Sebagai Tapak Integrasi: Penelitian Terhadap Kelompok Ultras Malaya. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics & Strategy47(3).

Mohamed, N. A., & Hassan, N. A. (2019). Pengukuhan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Perpaduan di Institusi Pengajian Tinggi Swasta. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)4(4), 19-28.

Qian, P. J., Ismail, M. H., Shaid, N. S., Hairun, N. S. N., Ismail, I. A. F., Riskijesan, A., & Yusuff, N. A. (2021). Perbezaan Amalan Ekonomi Mengikut Kaum Menjadi Racun Perpaduan: Wacana Perpaduan Kalangan Belia Era PKP 2.0.

Tajari, A., Muslim, N., Pasaribu, K. S. J., & Anuar, M. A. H. M. (2022). Dinamika Perubahan Budaya dan Pembangunan Politik di Malaysia: Satu Analysis Kritikal. Jurnal Dunia Pengurusan4(2), 1-15.