KONSEP MENGAJAR SEBAGAI SATU PROFESION
·
Profesion
merujuk pekerjaan yang melaksanakan fungsi sosial yang penting.
·
Atribut
Suatu Profesion:
o
Ahli
perlu menguasai ilmu pengetahuan mendalam.
o
Kecekapan
dan kepakaran dalam bidang tertentu.
o
Mempunyai
kod etika untuk mengawal tingkah laku.
o
Persetujuan
yang diberikan kepada suatu profesion oleh masyarakat.
·
Seorang
profesional harus berpengetahuan dan perlu melalui pendidikan formal ke tahap
yang tinggi dan dikawal oleh satu kod etika.
·
Terdapat
tujuh ciri umum sesuatu profesion:
o
Perkhidmatan
unik
o
Latihan
khusus
o
Autonomi
o
Tanggungjawab
o
Kod
etika
o
Badan
kawalan
o
Pengetahuan
yang unik
·
Guru
yang profesional harus mempunyai pengetahuan dari segi kandungan, pengetahuan
kandungan pedagogi dan pedagogi asas.
·
Enam
ciri utama guru profesional abad ke-21:
o
Mudah
menyesuaikan diri.
o
Pembelajaran
sepanjang hayat.
o
Tahu
cara berkolaboratif.
o
Celik teknologi
maklumat dan komunikasi.
o
Futuristik
o
Penyokong
profesion.
·
Atribut
guru profesional
o
Keghairahan
dan semangat.
o
Jelas
dalam penereangan
o
Kesediaan
dan organisasi.
o
Merangsang
murid
o
Berpengetahuan.
DASAR DAN HALA
TUJU PENDIDIKAN NEGARA
·
Dasar Pendidikan
Kebangsaan berhasrat melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin dan
memenuhi keperluan negara dalam melahirkan rakyat terlatih.
·
Pencapaian
Dasar Pendidikan Kebangsaan:
o
Bahasa
kebangsaan sebagai bahasa penghantar.
o
Kurikulum
yang sama.
o
Sukatan
pelajaran seragam.
o
Sistem
peperiksaan seragam.
o
Pelaksanaan
KBSR dan KBSM.
o
Perluasan
pendidikan vokasional dan teknik.
o
Pewujudan
sekolah wawasan.
o
Pelbagai
program menggalakan integrasi.
·
Kurikulum
Kebangsaan merangkumi semua:
o
Pengetahuan
o
Kemahiran
o
Norma
o
Nilai
o
Unsur kebudayaan
dan kepercayaan.
·
Kurikulum
Kebangsaan terdiri daripada:
o
Kurikulum
Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak.
o
Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan.
o
Kurikulum
Standard Sekolah Rendah.
·
Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) dilaksanakan pada 2017 untuk melahirkan murid
yang dinamik untuk bersaing di peringkat global.
·
Sekolah
Kluster Kecemerlangan ialah sekolah yang cemerlang dan mempunyai kebitaraan
yang menggambarkan watak sekolah.
·
Sekolah
berprestasi tinggi merupakan sekolah yang mempunyai watak, identiti tersendiri
dan terserlah dalam semua aspek pendidikan.
·
Program
sekolah amanah diberi autonomi untuk membuat keputusan dalam urusan kurikulum,
kewangan dan sumber manusia.
·
PIPP
bertujuan menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua dalam bidang infrastruktur,
pengisian dan tenaga manusia.
·
Sub-NKRA
merupakan antara pendekatan dalam usaha membangunkan modal insan yang inovatif,
kreatif serta bernilai tambah tinggi bagi menjayakan misi membangunkan ekonomi
baharu.
·
11 anjakan
utama PPPM:
o
Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
o
Memastikan
setiap murid menguasai kemahiran dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan
menggalakkan mempelajari Bahasa Tambahan.
o
Melahirkan
masyarakat yang menghayati nilai.
o
Mentransformasi
profesion keguruan menjadi profesion pilihan.
o
Memastikan
kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
o
Mengupayakan
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan.
o
Memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
o
Mentransformasi
kebolehan dan keupayaan penyampaian Kementerian.
o
Bekerjasama
dengan ibubapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
o
Memaksimumkan
keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
o
Meningkatkan
ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara langsung.
·
Belajar
untuk menguasai kemahiran merujuk murid dilengkapkan dengan kemahiran
berkomunikasi, berpasukan dan menyelesaikan masalah.